lunes, 5 de octubre de 2009
HA MUERTO NUESTRA QUERIDA "NEGRA"
Se extingue la "Voz de Latinoamérica" (original en: http://www.univision.com)
04 de Octubre de 2009, 08:05am ET
BUENOS AIRES (AP) - Mercedes Sosa, la llamada "Voz de Latinoamérica", que sobrevivió la censura de la dictadura argentina y siguió cantando con éxito hasta sus últimos días, falleció el domingo en Buenos Aires luego de dos semanas de estar hospitalizada debido a una falla cardiorrespiratoria, dijeron sus familiares. Tenía 74 años.
La intérprete de clásicos como "Gracias a la vida" y "Si se calla el cantor" falleció cuando su carrera pasaba por un buen momento: su más reciente álbum, "Cantora 1", disfrutaba de grandes ventas y había sido postulado a tres premios Latin Grammy, que se entregan el 5 de noviembre en Las Vegas.
Con una trayectoria de casi medio siglo, Sosa dedicó 40 álbumes al cancionero popular latinoamericano, con otros éxitos que incluyen "¿Será posible el sur?", "Amigos míos" y "Misa criolla".
El estado de salud de la cantante se había deteriorado en forma aguda en los últimos tres días. Falleció poco después de las 05:00 (0800 GMT).
Por su garganta privilegiada y sus letras sin fronteras, se la conocía como "La voz de Latinoamérica", pero ella prefería que le dijesen "La Negra", como la llamaban con cariño sus fieles admiradores.
Nacida en la norteña San Miguel de Tucumán el 9 de julio de 1935, en un hogar humilde, desde niña empezó a sentir apego por las expresiones artísticas populares y recién salida de la adolescencia le gustaba bailar y enseñaba danzas folklóricas.
Empujada por el entusiasmo de un grupo de amigas, en octubre de 1950, cuando tenía 15 años, se animó a participar en un certamen organizado por una radio de Tucumán, a la que fue escudada tras el seudónimo de Gladys Osorio, según dice su sitio oficial.
Allí afloró su calidad como cantante, ya que triunfó en un concurso cuyo premio era un contrato por dos meses de actuación en la emisora.
"Yo no elegí cantar para la gente", dijo Sosa en una reciente entrevista en la televisión argentina. "La vida me eligió a mí para cantar y bueno...".
La intérprete de la obra cumbre "Gracias a la vida" recorrió su carrera marcando a fuego lo que en los años 60 se conoció como el "nuevo cancionero" latinoamericano y que tenía como impronta fundamental al compromiso social. En tal sentido, marcó un sendero que fue seguido por Silvio Rodríguez, Pablo Milanés y Víctor Jara, entre muchos otros.
En 1965 se hizo notar con "Romance de la muerte de Juan Lavalle", de Ernesto Sábato y Eduardo Falú y un año después dio a conocer "Yo no canto por cantar".
A partir de entonces enhebró una serie de éxitos como "Misa criolla", "¿Será posible el sur?", "Amigos míos", "El grito de la tierra", "Canción con todos", "Cuando tenga la tierra" y "La Navidad de Juanito Laguna", entre muchos otros.
Consolidada en el podio del canto, en 1983 se conoció "Mercedes Sosa", un disco en el que registró varias canciones que llegarían a ser algunos de sus grandes éxitos: "Un son para Portinari" y "María María", además de "Inconsciente colectivo" de Charly García, "La maza" y "Unicornio", de Silvio Rodríguez; "Corazón maldito" de Violeta Parra y "Me voy pa'l mollar", junto con Margarita Palacios.
También participó de varias películas, como "El Santo de la Espada", sobre la vida del general José de San Martín, y además tuvo el significativo papel de Juana Azurduy en el filme "Güemes (La tierra en armas)", ambas dirigidas por Leopoldo Torre Nilsson.
Durante su carrera paseó su voz por los principales escenarios del mundo. Cantó en Estados Unidos, primero en el Lisneer Auditorium de Washington, luego en el Parque Central de Nueva York, más tarde en el Teatro Auditorium Lakeview de Chicago. Además viajó por Europa, Australia, Canadá y América Latina.
Hizo presentaciones con algunos de los más destacados músicos latinoamericanos: Pablo Milanés, Teresa Parodi, Charly García, Fito Páez, Silvina Garré, Leonor González Mina, Lilia Vera, Beth Carvalho, Amparo Ochoa, León Gieco, Víctor Heredia, Julia Zenko, Nito Mestre, Piero, Celeste Carballo, el dúo de rap Illya Kuryaki and the Balderramas y Mariano Mores, entre otros, según su página web.
En 1972, cuando su arte sufría la constante censura impuesta por el gobierno militar, lanzó "Hasta la Victoria", un disco con canciones cargadas de contenido social y político.
En agosto de 1976, cuando los militares ya habían dado otra vez un golpe de Estado, publicó el álbum "Mercedes Sosa", con temas de los chilenos Víctor Jara y Pablo Neruda, la peruana Alicia Maguiña y el cubano Ignacio Villa.
La cantante era blanco de la censura en Argentina por parte de los gobiernos militares de turno porque simpatizaba con el comunismo y apoyaba a los partidos de izquierda.
En 1979, en plena dictadura militar, fue detenida sobre el escenario durante un concierto en la ciudad de La Plata. El público asistente también fue arrestado.
Días después inició un exilio en París y Madrid, hasta que en 1982 regresó a la Argentina cuando agonizaba la última dictadura militar, a la cual organismos de derechos humanos le atribuyen la muerte o desaparición de unos 30.000 disidentes. Datos oficiales aseguran que los desaparecidos fueron 13.000.
Lejos de esas épocas turbulentas, "La Negra" atravesaba en estos días uno de sus mejores momentos: "Cantora 1" fue postulado a los Latin Grammy al álbum del año, mejor álbum de folklore y mejor diseño de empaque.
En este CD doble, Sosa interpretó clásicos del folklore latinoamericano junto a figuras como Shakira, Fito Páez, Gustavo Cerati, Julieta Venegas, Joan Manuel Serrat, Joaquín Sabina, Lila Downs y Calle 13.
"La Negra" anunció a mediados de setiembre la suspensión de una actuación en Buenos Aires para presentar "Cantora 1", debido a que padecía de un fuerte resfrío.
No fue la primera vez que su estado de salud la alejaba de los escenarios: en el 2003 sufrió un problema cardíaco que la obligó a retirarse por un tiempo.
Romperá la tarde mi voz
hasta el eco de ayer
voy quedándome sólo al final
muerto de sed, harto de andar
pero sigo creciendo en el sol, vivo
era el tiempo viejo la flor
la madera frutal
luego el hacha se puso a golpear
verse caer, sólo rodar
pero el árbol reverdecerá, nuevo
Al quemarse en el cielo la luz del día, me voy
con el cuero asombrado me iré
ronco al gritar que volveré
repartida en el aire al gritar, siempre
Mi razón no pide piedad
se dispone a partir
no me asusta la muerte ritual
sólo dormir, verme borrar
una historia me recordará, vivo
veo el campo, el fruto, la miel
y estas ganas de amar
no me puede el olvido vencer
hoy como ayer, siempre llegar
en el hijo se puede volver, nuevo
It is extinguished the "Voice of Latin America" (original in: http://www.univision.com) October 04, 2009, 08:05am ET BUENOS AIRES (AP) - Dull Mercy, the call "Voice of Latin America", that survived the reproof of the dictatorship Argentina and continued singing with success to their last days, passed away Sunday in Buenos Aires after two weeks of being hospitalized due to a cardiorespiratory failure, its relatives said. Was 74 years old.
The interpreter of classics as "thanks to the life" and "If silences the singer" passed away when its career passed for a good moment: their more recent album, "Singing 1", enjoyed large sales and had been advanced to three prizes Latin Grammy, that are delivered November 5 in The fertile plain.
With a path of almost half century, Dull dedicated 40 albums to the Latin-American popular songbook, with other successes that include "¿Will Be possible the south?", "my Friends" and "Mass native".
The state of health of the singer had deteriorated in sharp form in the last three days. Passed away shortly after the 05:00 (0800 GMT).
By their privileged throat and their letters without borders, it was known like "The voice of Latin America", but she preferred that they told him "The Black one", as they called it with affection their faithful admirers.
Born in the northern one San Miguel of Tucumán July 9, 1935, in a humble home, from girl began to feel I attach for the popular artistic expressions and recently exit of the adolescence he liked to dance and taught you dance folk.
It pushed by the enthusiasm of a group of friends, in October of 1950, when was 15 years old, was encouraged to participate in a contest organized by a radio of Tucumán, to which was shielded after the pseudonym of Gladys Osorio, its official place as says.
There its quality surfaced like the singer, since succeeded in a contest whose prize was a contract for two months of action in the radio station.
"I did not elect to sing for the people", said Dull in a recent interview in the television Argentina. "The life chose me me to sing and good. ..”.
The interpreter of the work summit "thanks to the life" traveled through his career marking to fire what in the years 60 he was known like the "new songbook" Latin-American and that had as fundamental mark to the social commitment. In such sense, he marked a path that was followed by Silvio Rodriguez, Pablo Milanés and Víctor Rockrose, among many other.
In 1965 he caused he noted with "Romance of the death of Juan Lavalle", of Ernesto Sábato and Eduardo Falú and a year later brought to light "I do not sing by singing".
From then it threaded a series of successes as "Mass native", "¿Will Be possible the south?", "my Friends", "The shout of the land", "Song with all", "When have the land" and "Christmas of Juanito Gap", among many other.
It consolidated in the podium of the song, in 1983 was known "Dull Mercy", a disk in which registered several songs that would come they be some of their large successes: "A they are for Portinari" and "María María", besides "Unconscious collective" of Charly Garcia, "The stick" and "Unicorn", of Silvio Rodriguez; "damned Heart" of Violet Vine and "I go pa' l soft", along with Margarita Palaces.
Also it participated of several movies, as "The Saint of the Sword", on the life of the general one José of San Martin, and besides had the significant role of Juana Azurduy in the film "Güemes (The land in weapons)", both directed by Leopoldo Tower Nilsson.
During its career its voice by the main settings of the world strolled. It sang in the United States, first in the Lisneer Auditorium of Washington, then in the town square of new York, later in the Theater Auditorium Lakeview of Chicago. Besides travelled by Europe, Australia, Canada and Latin America.
It did presentations with some of the most noticeable Latin-American musicians: Pablo Milanés, Teresa Parodi, Charly Garcia, Fito Páez, Silvina Garré, Leonor González Mines, Lilia Edge, Beth Carvalho, Protection Ochoa, Lion Gieco, Víctor Heredia, Julia Zenko, Nito Mestre, Piero, Heavenly Carballo, the duet of rap Illya Kuryaki and the Balderramas and Mariano Accounts, among others, according to its web page.
In 1972, when its art sufría the constant reproof imposed by the military government, launched "To the Victory", a disk with loaded songs of political and social content.
In August of 1976, when the soldiers already had given again a coup d'etat, published the album "Dull Mercy", with themes of the Chilean Víctor Rockrose and Pablo Neruda, the Peruvian one Alicia Maguiña and the Cuban one Ignacio Village.
The singer was white of the reproof in Argentina on the part of the military governments of shift because he empathized with the communism and he supported to the parties of left.
In 1979, in full military dictatorship, was person under arrest on the setting during a concert in the city of The Silver. The assistant public was also arrested.
Days later initiated an exile in Paris and Madrid, until in 1982 returned to Argentina when agonized the last military dictatorship, to which agencies of human rights attribute him the death or disappearance of some 30,000 dissidents. Official data assure that the disappeared persons were 13,000.
Far from those turbulent epochs, "The Black one" crossed in these days one of its better moments: "Singing 1" it was advanced to the Latin Grammy to the album of the year, better album of folklore and better design of packing.
In this Dull, double CD interpreted classics of the Latin-American folklore next to figures as Shakira, Fito Páez, Gustavo Cerati, Julieta Venegas, Joan Manuel Serrat, Joaquín Sabine, Lilac Downs and Street 13.
"The Black one" announced in the middle of setiembre the suspension of an action in Buenos Aires to present "Singing 1", due to that suffered of a fort I cool.
It was not the first time that its state of health moved away it of the settings: in the 2003 suffered a heart problem that obliged it to be withdrawn for a time.
SONG
"KNOCK-KNEED FOR DIE NOT"
Will Break the afternoon my voice to the echo of yesterday I go remaining me
only in the end dead of thirst, enough of walking but I continue growing in the sun, alive
it was the old time the flower the fruit-bearing wood then the axe began to strike to be seen to fall, only to
roll but the tree will revive, new
Upon being burned in the sky the light of the day, I go with the leather amazed I will go hoarse upon shouting
that I will return distributed in the air upon shouting, always
My reason does not ask piety is arranged to leave does not frighten me the death ritual only to sleep, to see
me to erase a history will recall me, alive
I see the field, the fruit, the honey and these desires to love not the oversight is able me to conquer today
as yesterday, always to arrive in the son can return, new
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